Vattenriket 31 maj

Efter samlingen i Hörby körde vi direkt till Håslövs ängar. Dagen innan hade det rapporterats rödspov så vi hoppades den skulle vara kvar. När vi närmade oss parkeringen gjorde en fin hane brun kärrhök oss sällskap. När vi hoppat ur bilarna så hördes flera storspov och strax fick vi syn på två. Vi gick ner mot plattformen och snart kom en fiskgjuse flygande mot oss. Annat vi såg var gulärlor, sånglärkor och grågäss. Väl uppe på plattformen såg vi två spovar på långt håll som vi tog för storspovar men rätt snart såg vi att det var rödspovar som gick ner i gräset. Får hoppas att det lyckas med häckning. Det går ju inte så bra  för dessa vackra spovar. Lena spanade ut över ängarna och hittade en spov bland låga blommor. Vi riktade tubarna dit och kunde konstatera att det var en småspov. Den är inte så vanlig härnere då den häckar uppe i Norrland. Bra jobbat Lena. Vi såg även tranor, rödbenor och havsörn. Nöjda här återvände vi till bilarna och drog till Herculesdammarna. Innan vi började promenaden så blev det frukost där vi ackompanjerades av bl a törnsångare, gulsparv och rödstjärt. När vi gick bort mot tornet hörde vi näktergal, kärrsångare, sävsångare, svarthätta, trädgårdssångare,  och härmsångare. Uppe i tornet såg vi flera svarttärnor, fiskgjuse, sävsparv och brun kärrhök. I en av dammarna hittade Mats en årthane och plötsligt hörde vi rördromen tuta. Några av oss gick hela rundan och fick en skäggmes i belöning.

Färden gick vidare till Sånnarna och Horna fure men det gav inget så det blev Äspet i stället. Här var det ganska uttorkat men vi såg flera skärfläckor, skedand, snatterand och vitkindad gås. Ett par kentska tärnor gjorde en sväng över lagunen och ett par havsörnar satt ute på Karet. Efter en fika så bröt några upp medan vi var fyra som körde till Furuboda kursgård där vi efter en stund hörde två gulhämplingar sjunga  och locka. Sista stoppet blev Vittskövle där vi hoppades på sommargylling och efter lång väntan hörde vi en sjunga några strofer. Efter detta avslutade vi dagen. 82 arter fick vi ihop.

Lars-Olof

Artlista

Vitkindad gås  grågås  gravand  årta skedand  snatterand  gräsand  kricka  brunand  ejder  småskrake  fasan  tornseglare  tamduva  ringduva  turkduva  sothöna  trana  skärfläcka  tofsvipa  småspov  storspov  rödspov kärrsnäppa  enkelbeckasin  rödbena  skrattmås  fiskmås  gråtrut  kentsk tärna  svarttärna  vit stork  gråhäger  storskarv  rördrom  fiskgjuse  brun kärrhök  röd glada  havsörn  ormvråk  större hackspett  gröngöling  tornfalk  törnskata  sommargylling  sata  kaja  råka  kråka  blåmes  talgoxe  skäggmes  sånglärka  ladusvala  hussvala  lövsångare  gransångare  sävsångare  rörsångare  kärrsångare  härmsångare  svarthätta  trädgårdssångare  ärtsångare  törnsångare  stare  koltrast  grå flugsnappare  näktergal  rödstjärt  stenskvätta  gråsparv  pilfink  gulärla  sädesärla  ängspiplärka  bofink  grönfink  hämpling  steglits  gulhämpling  gulsparv  sävsparv

Svenstorp-Bolshus 16 maj

Naturskön Svenstorp-Bolshus utanför Svalöv stod på programmet denna lördag med förhoppning om göktyta som vi missade när vi var här förra året.  Normalt börjar vi kryssa när vi nått första exkursionsmålet men vid samlingen i Stockamökkan såg forsärla, domherre och stenknäck. Därför började vi räkna redan här. På väg till Svenstorp gjorde vi ett stopp vid Trolleholmssjön vid Trolleholms slott. Dagen innan var där nämligen två svarthalsade doppingar där men de var inte på plats denna morgon. Dock fick vi gravand och vigg här.  På vägen dit såg vi silltrut och flera tranor.

När vi anlände till Svenstorp väntade Janne Dahlström på oss. Han hade kört hela långa vägen från Svalöv där han nu bor. Vi började promenaden och stannade till vid dammen där det låg fyra gråhakedoppingar och en sångsvan. Det var bra fart på fågelsången och bl a gök, taltrast, svarthätta, ärtsångare och härmsångare. Vi gick bort till skjutbanan där göktytan rapporterats två dagar innan vårt besök men tyvärr kammade vi noll.  Flera törnsångare sågs och hördes och i blåsten kunde vi även höra gräshoppsångare. Även trädpiplärka och järnsparv hördes.

Efter en stund återvände vi till bilarna och körde bort till Prästafäladen där vi intog fikan. Efter det gick vi ut på fäladen bort mot dammen. Det gick ett gäng hästar där och de kom nyfiket fram till oss och hjälpte oss med skådningen. De var på och nafsade på oss men inga allvarliga skador uppstod. Vid dammen sågs det mindre strandpipare.

Nu började svarta moln torna upp så vi lämnade pållarna och gick tillbaka och avslutade dagen innan regnet började.

Lars-olof

Artlista

Grågås  sångsvan  gravand  gräsand  vigg  knipa  fasan  gök  ringduva  trana  gråhakedopping  mindre strandpipare  silltrut  brun kärrhök  röd glada  ormvråk  råka  kråka  sånglärka  backsvala  ladusvala  hussvala  gransångare  härmsångare  gräshoppsångare  svarthätta  ärtsångare  törnsångare  stare  koltrast  taltrast  näktergal  rödstjärt  buskskvätta  stenskvätta  järnsparv  gulärla  sädesärla  forsärla  trädpiplärka  bofink  stenknäck  domherre  gulsparv

Fågelskådningens dag 10 maj

 

RINGSJÖBYGDENS FÅGELSKÅDARE INBJUDER TILL FÅGELSKÅDNINGENS DAG VID GÄDDÄNGEN, FULLTOFTA BADPLATS DEN 10 MAJ 9:00 – 13:00

 

MEDLEMMAR FINNS PÅ PLATS MED KIKARE OCH VISAR OCH BERÄTTAR OM FÅGELLIVET

 

KL 11:00 TÄNDS GRILLEN TAG SJÄLV MED DET NI ÖNSKAR GRILLA

Hörby kommun i blåsväder 6 april

Annandag påsk körde vi en runda i de östra delarna av Hörby kommun. På långfredagen hade Ann-Margret, Per Uno och jag varit ute och rekat på de lokaler vi tänkte besöka så vi körde samma runda på annandagen. Vi började vid dammarna i Almarkaröd. Det blåste rejält så det var svårt att hålla tubarna på plats. I dammarna låg det bläsand, gräsand, kricka, knipa, vigg, gråhakedopping, sothöna och knölsvan. Vi såg även skrattmås, strandskata och tofsvipa här. Lagom genomfrusna gick färden vidare till Bessinge fälad där vi såg kanadagäss i dammen. En låg på bo så förhoppningsvis kan det bli häckning. Här slapp vi gå av bilarna då dammen ligger nära vägen. Nästa stopp blev Heribertsson dammar vid Stänkelösa. Även här fanns gråhakedopping men vi såg även sångsvan, trana och grågås.

Nu började vi bli kaffesugna så vi körde till Fjällmossen där det var någorlunda lugnt vid parkeringen och intog fikan där. På väg dit såg vi bl a björktrast och rödvingetrast. Efter fikan gick vi ut på mossen fram till tornet men det blev inte så mycket fåglar. Tyvärr är orrarna borta sedan ca 10 år, det var ju en säker plats annars att få njuta av orrspel. Vi fick i alla fall gransångare, bofink, taltrast och rödhake. Tillbaka på parkering fick vi entita och grönsiska. Efter detta så avslutade vi dagen. Det blev ca 35 arter och det var kul att besöka nya lokaler som sporrar till återbesök.

Lars-Olof

Artlista

Kanadagås  grågås  knölsvan  sångsvan  bläsand  gräsand  kricka  vigg  knipa  fasan  tamduva  ringduva  sothöna  trana  gråhakedopping  strandskata  tofsvipa  skrattmås  röd glada  skata  kaja  råka  kråka  korp  entita  talgoxe  blåmes  sånglärka  gransångare  stare  koltrast  rödvingetrast  björktrast  taltrast  rödhake  ängspiplärka  bofink  grönsiska

 

Kåseberga och Fyledalen 21 mars

Som traditionen bjuder så gör vi ett besök i Kåseberga i mars med förhoppning om att någon gång få se en praktejder insmugen i ejderflockarna. Vi hade dimma i princip hela vägen till Kåseberga så man tänkte att nu ser vi inte något från hamnen. Fortfarande när vi passerade Hammar och hammars backar låg dimman tät men som ett under var det klart och soligt när vi parkerade i hamnen. Här strålade vi samman med två medlemmar som kört direkt. Nytt för i år var att det tas ut p-avgift vid parkeringen så när alla förare betalt så gick vi bort mot skådarplatsen. En fågel sjöng och det visade sig vara en svart rödstjärt. Den hade sedan revirstrid med en rödhake. Vet dock inte vem som gick segrande ur fighten. Vi ställde upp tuberna och började spana. Då det var ganska vindstilla var det inte så mycket sträck. Däremot låg det en hel del alfåglar på vattnet. Alltid lika kul att se dessa. Även sjöorre, gravand, knipa och skäggdopping rastade. Det kom en del flockar av ejder men vi lyckades inte hitta någon pralin. Då tvåtimmarsparkeringen började gå mot sitt slut beslöt vi att använda sista halvtimmen till att fika. Vi satte oss vid borden i hamnen och avnjöt densamma. Då Kenneth fått notering på Merlin om hörd strandskata spanande vi av stranden och strax kom en flygande. Merlin är bra men kan också komma med konstiga förslag.

Vi drog vidare till Fyledalen och ställde oss på "danskplatsen" för att förhoppningsvis få se kungsörn och ganska snart kom en glidande och hade fin uppvisning. Annat vi fick här var bl a taltrast, två brandkronade kungsfåglar, vanlig kungsfågel, skogsduva och gröngöling.

Vid Baldringe kyrka ligger en relativt ny våtmark, följdaktlígen kallad Baldringe våtmark. Vi beslöt att göra ett stopp där och hängde bl a  in bläsand, snatterand, kricka, vigg, vitkindad gås och ägretthäger. När vi var nöjda här gjorde vi ett sista stopp vid Vombs vattenverksdammar där vi fick njuta av trädlärkans vackra sång. En bra avslutning på dagen.

Lars-Olof

artlista

Vitkindad gås  grågås  knölsvan  gravand  snatterand  bläsand  gräsand  kricka  vigg  ejder  sjöorre  alfågel  knipa  småskrake  skogsduva  ringduva  sothöna  trana  skäggdopping  strandskata  tofsvipa  storspov  skrattmås  gråtrut  storskarv  ägretthäger  kungsörn  röd glada  ormvråk  havsörn  större hackspett  gröngöling  tornfalk  skata  kaja  råka  kråka  korp  entita  blåmes  talgoxe  trädlärka  sånglärka  brandkronad kungsfågel  kungsfågel  nötväcka  trädkrypare  stare  rödhake  svart rödstjärt  sädesärla  bofink  hämpling  grönsiska  sävsparv

Bli medlem

Tyvärr fungerar inte hemsidan som den skall.

Vill du bli medlem så skicka namn, adress, telefonnummer och mailadress till styrelsen@gjuse.se

Betala samtidigt in medlemsavgiften på 100:- till bankgiro 476-7992.

 

Referat från möte (årsmöte) Ringsjöbygdens fågelskådare 20260310

Föreningens ordförande Lars-Olof Nilsson välkomnade 36 medlemmar (15 kvinnor och 21 män) till kvällens årsmöte i Bykupan Osbyholm. Efter årsmötesförhandlingarna hälsades Staffan Åkeby välkommen för att berätta om och visa bilder på resan han gjorde till Japan februari 2025.

Staffan Åkeby (SÅ) reste tillsammans med andra fågelkännare från Sverige. Resan startade på Kastrups flygplats med non-stop flyg till Tokyo, vilket tog 12 timmar utan mellanlandning.

SÅ visade en karta på Japan, som består av 6 852 öar och har begränsat med lågland. Det bor 124 miljoner människor i Japan varav 35 miljoner i Tokyo.

SÅ besökte tre olika områden på sin resa nämligen Arasaki i södra Japan, nordön Hokkaido med nära gränser till ryska öar samt ett höglänt område i centrala Japan ganska nära Tokyo. Överallt där ressällskapet skådade var det rejält med andra skådare, både japaner och andra nationaliteter, vilket inte är så konstigt med den enorma folkmängden.

I Arasaki påträffades ett stort antal munktranor (12 036 st), som är en mindre trana. Tranorna blev matade och därför flög alla till samma ställe. SÅ visade även bilder på glasögontrana, som är en stor trana. Ressällskapet påträffade amurstork, som är en hotad art. Den liknar vår stork men har blekare röda ben och mörk näbb. De skådade även 75 000 gulkindade krickor i en flock.

På nordön, Hokkaido var det rejält med snö och där påträffade SÅ sikahjort, som påminner om kronhjort. Ressällskapet var även ute på en tur med båt och skådade havsörn, som var större än den vi har i Sverige.

I centrala Japan finns det ett område med termiskt varmvatten och där påträffades fiskätande uv, som är en mycket stor uv. Det tvistas om vilken som är störst, vår berguv eller den fiskätande uven. Där fanns även ett ställe uppe i bergen där makaki, en apa, badade i de varma strömmarna.

Totalt skådade SÅ och sällskapet 155 fågelarter. SÅ poängterade att han fick många fina naturupplevelser att se tillbaka till.

SÅ avslutade med att be åhörarna ställa frågor och det blev det gott om. SÅ svarade på alla spörsmål med sin inlevelse och kunskap.

Lars-Olof tackade SÅ genom att överräcka en chokladask.

Efter föredraget serverades öl/vatten/kaffe/the och en dubbelfralla med pålägg från Ica samt en liten kaka.

Ingvar Persson riktade ett särskilt tack till styrelsen för det arbete som läggs ner i föreningen och samtliga medlemmar gav en applåd.

Lars-Olof tackade alla för visat intresse och avslutade kvällen.

Vid pennan

Ann-Margret Svärd Nilsson

ÄNTLIGEN………………………….8 MARS

Efter att ha ställt in två exkursioner på raken i februari p g a dåligt väder så var vädergudarna på vår sida denna söndag. Vi var nio stycken som samlades i Stockamöllan och vi beslöt att börja uppe vid Utvälinge då det varit roliga rapporter på lördagen, bl a myrspov, kärrsnäppa och skärsnäppa. När vi hoppat ur bilarna vid parkeringen möttes vi av en sjungande järnsparv. Tubarna riktades ut mot sandrevlarna och vi upptäckte snabbt många storspovar och tofsvipor. Efter hand ramlade arterna in på dagslistan som skärfläcka, rödbena, större strandpipare, ljungpipare, kärrsnäppa och gravänder. En havsörn gjorde ett svep och skapade oreda. Vi fick även in en del tättingar. Hämpling, domherre, grönfink, bergfink, bofink, steglits och sävsparv. Tyvärr såg vi varken myrspov och skärsnäppa. Efter ett tag började vi bli fikasugna så vi körde till Häljaröds hamn och intog frukost. Vi spanade ut över havet i hopp om lite alkor och lommar men det enda vi såg var ett gäng ejdrar.

Nästa stopp blev hamnen i Svanshall men det blev inte så mycket här heller. Dock gladde två toppskarvar på stenar sydost om hamnen och vi såg även bläsand, småskrake och sjöorre. Även här gick vi bet på alkor.

Färden gick vidare till Vattenmöllan där det rapporterats svarthakad buskskvätta dagen innan. Efter lite vandrande och spanande så hittade vi paret. Här var även toppskarv, skäggdopping ( bara jag som såg den) och ängspiplärka.

Sista stoppet blev Strandbaden mellan Nyhamnsläge och Höganäs. Här har det rapporterats skärsnäppa nästan hela vintern så vi höll tummarna att vi skulle få se den. Lagom till att vi stratade promenaden började det regna men vi lät oss inte hindra av det. I tången såg vi gråsiska, skärpiplärka och sädesärla. Efter en stunds spanande så upptäcktes en skärsnäppa längst ute på revet. Alla blev nöjda och vi vände tillbaka och nu upphörde regnet så vi kunde inta en andra fika innan vi skiljdes åt. Det blev en bra exkursion med många trevliga arter. Artlistan stannade på 62 arter vilket får anses vara godkänt.

Lars-Olof

Artlista

Kanadagås  grågås  gravand  snatterand  bläsand  gräsand  stjärtand  kricka  ejder  sjöorre  knipa  småskrake  storskrake  fasan  ringduva  skäggdopping  strandskata  skärfläcka  tofsvipa  ljungpipare  större strandpipare  storspov  kärrsnäppa  skärsnäppa  rödbena  skrattmås  gråtrut  havstrut  storskarv  toppskarv  gråhäger  sparvhök  röd glada  havsörn  gröngöling  tornfalk  skata  kaja  råka  kråka  sånglärka  blåmes  talgoxe  sånglärka  gärdsmyg  nötväcka  stare  koltrast  rödhake  svarthakad buskskvätta  järnsparv  sädesärla  ängspiplärka  skärpiplärka  bofink  bergfink  domherre  grönfink  hämpling  gråsiska  steglits  sävsparv

 

 

 

 

 

Referat från möte Ringsjöbygdens fågelskådare 20260210

Föreningens ordförande Lars-Olof Nilsson hälsade 26 personer välkomna till kvällens möte i Bykupan Osbyholm, där temat var ”medlemmarnas bilder”.

Lars-Olof inledde med att informera om att årsmötet äger rum den 10 mars och då är Staffan Åkeby inbjuden och ska berätta om sin resa i Japan. Lars-Olof påminde även om spontanskådningen vid Gäddängen på onsdagar i jämn vecka kl. 9. Då finns alltid kunniga fågelkännare på plats, som informerar om fåglarna som skådas.

Det var totalt sex medlemmar som kommit för att visa bilder. Dagen till ära kunde bilderna visas på en nyuppsatt skärm, vilket gjorde att bilderna kom till sin fulla rätt.

Per Uno Nilsson inledde med att visa bilder tagna i olika lokaler i Skåne och på Öland. Åhörarna fick ta del av både mycket vanliga fåglar och rariteter.

Lars-Olof Nilsson ville slå ett slag för att ta bilder med mobiltelefonen och att lägga mobiltelefonen på tubkikarens okular för att ta bilder på långt håll. Lars-Olof menade att det kanske inte blir bild av högsta kvalitet men det ska vi bortse ifrån för det viktiga är att fågeln dokumenteras. Lars-Olof visade bilder på många rariteter tagna dels i Skåne men även på andra platser i södra Sverige. Lars-Olof passar på att köra iväg när det kommer larm om en ovanlig fågel även om körsträckan blir 20-tals mil.

Kjell Rydh är ny medlem i föreningen och har flyttat från Nässjö. Kjell visade fåglar som han fångat med kameran på olika platser i Småland men har även hunnit med att ta bilder från lokaler i Skåne.

Åsa Blücker visade bilder tagna i plötsliga ögonblick där fågeln kan uppvisa en speciell gest eller ha hamnat på ett märkligt sätt. Dessa ögonblicksbilder är fantastiska.

Mysan Cervin har alltid kameran med på väg till och från jobbet i Malmö samt är ute mycket även på fritiden. Mysan visade collage där en liten text gav liv i bilderna både vad gäller djur, blommor, insekter och fåglar.

Efter alla dessa visningar var det dags för paus med kaffe/the och en bit från princess-wienerlängd, som alla tyckte var till belåtenhet.

Göran Kulle fortsatte med att visa videos på Youtube, Kulle pictures. Göran har lagt upp en mängd videos på bl.a. Kungsörn och havsörn, som kan nås via länken. Nästa film visade alfförädare som hållit till utanför Klagshamns udde några veckor. Göran slog även ett slag för skådning i reningsverksdammarna vid Höje å. Denna lokal är lätt att nå och det går att skåda fåglarna på relativt nära håll.

Med alla dessa bilder på näthinnan avslutades kvällen och Lars-Olof tackade alla ”bildvisarna” och åskådarna för visat intresse.

Vid pennan

Ann-Margret Svärd Nilsson

Örtofta 25 januari.

Denna dag började vi vid Örtofta kyrka med förhoppning om trädgårdsträdkryparen som nu är inne på sitt tredje år härute. Den hördes inte när  vi började så vi testade att spela upp dess lockläte men vi fick ingen respons. Dock var här lite annat som talgoxe, blåmes, grönsiska, koltrast, domherre och större hackspett. Efter en stund lockade vi på den och då vaknade den. Först hörde vi den och sedan kom den och satte sig i ett träd till allmän beskådan.

Nöjda med detta fortsatte vi bort till Örtofta sockerbruksdammar. Man får inte köra bil härute så det blev en rejäl promenad. När vi gick ut hade vi en kall vind rätt i nyllena så efter en stund vände vi tillbaka och då blev det lite behagligare. Det blev inte så mycket fågel men fem havsörnar, en kungsörn, röda glador, ormvråk och tornfalk såg vi i alla fall. Även några storskrakar och björktrastar flög förbi. Tyvärr blev det inte så många tättingar här. Vintertid kan man se bl a vinterhämpling, järnsparv och vattenpiplärka här men givetvis inte idag. Alla tyckte kungsörnen var dagens höjdpunkt.  När vi närmade oss parkeringen hördes det skott så vi förstod att det var jakt. Eller skall man kalla det slakt? Tjugotalet jägare stod utplacerade och sköt mot fasaner. Vissa klarade sig med andra störtade mot marken och blev hämtade av jägarnas hundar.

Utan att vi träffats av förlupna hagel nådde vi bilarna. Kanske dags att införskaffa orange mössor till föreningen. Fikasugna som vi var tog vi våra ryggsäckar och gick längs den promenadväg som anlagts längs Kävlingeån. I ån såg vi rörhöna och storskarv. I buskarna domherre, bofink och bergfink. När vi fikat färdigt så körde vi till Skarhults ängar. Det blev några nya arter här som bläsgås, skogsgås, gulsparv, pilfink och gråsiska. Efter det så avslutade vi dagen.

Lars-Olof

Artlista

Skogsgås  bläsgås  gräsand  knipa  storskrake  fasan  tamduva  skogsduva  rörhöna  storkarv  kungsörn  röd glada  havsörn  ormvråk  större hackspett  tornfalk  skata  kaja  råka  kråka  korp  blåmes  talgoxe  trädgårdsträdkrypare  nötväcka  koltrast  björktrast  bofink  bergfink  domherre  gråsiska  grönsiska  steglits