Öland 14-17 maj

Fotograf: Per Uno Nilsson

Fotograf: Jonny Johansson

Som vanligt var det samling kl 7:00 vid Moses utanför Tollarp. Vi var åtta stycken som träffades här och fyra skulle ansluta senare på eftermiddagen. Första skådningen var Torhamns udde, men viss osäkerhet rådde huruvida det skulle vara avlyst för militär verksamhet eller inte. När vi kom fram var det tomt på militärer så det var inga problem med att gå vår runda. Jag tyckte vi skulle börja skåda direkt men  blev nedröstad av majoriteten som ville fika istället. Som tur var gav jag med mig för precis när vi slagit oss ned i gräset och hällt upp kaffet kom det en blåhake, som på nära håll underhöll oss hela fikan. Bra början på våra dagar. När vi vandrat en stund började det mullra i luften och det var inte åskan utan två JAS 39 Gripen som gjorde flera överflygningar och kollade så vi inte gjorde något dumt.

Färden gick vidare mot Beijershamn. Då det blåste på ganska bra så stannade vi vid tornet och spanade. Det gick lite vadare som mosnäppa, kärrsnappa och större strandpipare och födosökte i dyn. Detta blåsande kom att bli signifikativt för våra dagar på ön. Vi gick inte hela  rundan som vi brukar utan gick tillbaka och tog en sväng  inne i skogen där det var betydligt lugnare. Här fick vi en av resans målarter, halsbandsflugsnappare. Två lärkfalkar hade en fantastisk flyguppvisning för oss.

På fredagen begav vi oss norrut och den vackra kustvägen på västra Öland upp mot Sandvik. Ett stopp vid en liten damm gav bla rödspov, rödbena, fisktärna och skedand. Vidare till Lilla Horns löväng där morgonfikat intogs. Här fick vi flera sångare och halsbandsflugsnappare.

Nästa stopp var Petgärde träsk och förhoppning om pungmes som vi haft här vid tidigare besök. Tyvärr blev det ingen sådan denna gång. Kenneth hade en trolig rosenfink men tyvärr flög den iväg innan vi andra kom fram. Lunchen itogs vid fiskrestaurangen i Kårehamn. Tre ägretthägrar stod i vassen och blev ny researt. Mätta och belåtna körde vi söderut för ett stopp för shopping på Naturbokhandeln i Stenås. Här fick vi tips om hornuggla och mindre flugsnappare vid campingen. Hornugglan såg vi inte men två mindre flugsnappare satt som en smäck på artlistan. Ett larm om ormörn vid Möckelmossen gjorde att vi styrde kosan dit. Mycket folk på plats som meddelade att örnen satt i toppen på en gran ca tre km ut på alvaret. Vi såg en klump i granen och kanske var det den vi såg men det var omöjligt att bestämma den. Ormörnen kom sedan att gäcka oss. När vi var på väg hem på söndagen hade den dragit över Lundagården bed&breakfast där vi bodde. Hade den kommit två timmar tidigare hade vi kanske fått se den för då satt vi ute och åt frukost. På kvällen blev det grillning.

Lördagmorgon upp tidigt för besök vid södra udden. Blåsten gjorde att vi inte var här så länge utan vi begav oss upp till södra lunden. Precis då kom larm om biätare som dragit söderut över lunden. Detta har varit en av våra drömarter under alla år vi varit på Öland. Skulle vi missa dem även denna gång? När vi står i tornet vid södra Lundsjön hör jag ett välbekant läte och biätarna kommer flygande rakt över oss. Stort jubel utbröt och det firades med tårta på kvällen. Larm om dammsnäppa ute vid stengömslet gjorde att vi tog en promenad ut dit men den var en bit bort och vi lyckades aldrig se den. Däremot fick vi in bl a myrsnäppa, småsnäppa, spovsnäppa och kustpipare. Tillbaka på parkeringen började det regna så vi åkte tillbaka till boendet för lite vila. Efter någon timma körde vi ut igen och vi körde till Mörbylånga och tittade på fjällpipare som rastade på ett fält. De hade sin mycket vackra sommardräkt så det var mycket njutbart att beskåda. Ett besök vid sockerbruksdammarna gav svarthakedopping, gråhakedopping, rörhöna och backsvala. På väg hem stannade vi till vid Fågelsjön i Degrhamn. På kvällen blev det pizza och tårta

Söndag nytt besök vid udden. Jonny och jag var först på plats och bak Fågel Blå visade en hane mindre flugnsppare upp sig jättefint i buskarna. Vid fyrträdgården hördes ett lockläte som jag först inte kunde bestämma. Efter att ha sett fågeln var det en gulhämpling. När vi träffat de andra kom larm om trastsångare i södra lunden så vi for upp dit men gick bet på den. Nu kom larm om citronärla i pölen bak Fågel blå så vi for tillbaks till udden och vi lyckades få se den. Efter lite skådning åkte vi till boendet för packning och frukost. Efter detta skiljdes vi åt och tackade Öland för tevliga om än blåsiga dagar

Totalt 138 arter och 2 nya GjuseX får väl anses godkänt

Artlista

Prutgås  kanadagås  vitkindad gås  grågås  knölsvan  sångsvan  gravand  skedand  snatterand  bläsand  gräsand  kricka  brunand  vigg  ejder  svärta  sjöorre  småskrake  rapphöna  fasan  smådopping  gråhakedopping  skäggdopping  svarthakedopping  gråhäger  ägretthäger  storskarv  fiskgjuse  bivråk  sparvhök  brun kärrhök  ängshök  röd glada  havsörn  ormvråk  rörhöna  sothöna  trana  strandskata  skärfläcka  kustpipare  större strandpipare  fjällpipare  storspov  rödspov roskarl  brushane  myrsnäppa  spovsnäppa  mosnäppa  sandlöpare  kärrsnäppa  småsnäppa  dvärgbeckasin  enkelbeckasin  drillsnäppa  skogssnäppa  rödbena  grönbena  skrattmås  fiskmås  havstrut  gråtrut  silltrut  kentsk tärna  småtärna  fisktärna  silvertärna  tordmule  tamduva  skogsduva  ringduva  turkduva  gök  tornseglare  biätare  göktyta  större hackspett  tornfalk  lärkfalk  törnskata  skata  kaja  råka  kråka  korp  entita  blåmes  talgoxe  sånglärka  backsvala  ladusvala  hussvala  stjärtmes  lövsångare  gransångare  grönsångare  sävsångare  rörsångare  härmsångare  svarthätta  trädgårdssångare  ärtsångare  törnsångare  gärdsmyg  nötväcka  trädkrypare  stare  koltrast  björktrast  taltrast  grå flugsnappare  rödhake  blåhake  näktergal  svartvit flugsnappare  halsbandsflugsnappare  mindre flugsnappare  svart rödstjärt  rödstjärt  buskskvätta  stenskvätta  gråsparv  pilfink  gulärla  citronärla  sädesärla  ängspiplärka  trädpiplärka  bofink  stenknäck  grönfink  hämpling  steglits  gulhämpling  gulsparv  sävsparv