Öland 18-21 maj : 3 nya arter, 149 arter sågs vilket är nytt Ölandsrekord för oss

Mosnäppa, Bejershamn

Torsdagmorgon kl 6 var det dags att sätta sig i bilen och köra till Hörby för att hämta upp Jan-Erik, för att sedan bege oss till Linderöd och träffa resten av Ölandsgänget. När jag vrider om nyckeln händer ingenting. Bilen var stendöd. Hjärtat håller på att stanna på mig liksom på Jan-Erik när jag ringer honom och berättar vad som hänt.  Ringde Per Uno som fick hämta Jan-Erik. Själv fick jag en orolig morgon innan bilen startade med hjälp av kablar. Vågade dock inte köra med den, så det fick bli hyrbil.  Ca tre timmar försenad lämnade jag Eslöv och ytterligare två timmar senare anslöt jag till resten av gänget på Torhams udde. Efter att ha hälsat på alla fortsatte vi resan och första stoppet blev Bejershamn. Efter fika gick vi som vanligt rundan längs havet och in igenom skogen. Vattenrall hördes i vassen och mosnäppor och större strandpipare födosökte i gyttjan. I skogen fick vi trädpiplärka, trädkrypare och olika sångare.

Göktytta, Bejershamn

En göktyta tittade fram i en holk.  Färden gick vidare till vårt boende i Grönhögen där vi installerade oss. Middag intogs på Grönhögens golfklubb och sedan avslutade vi dagen nere vid södra Lunden där en biätare setts av och till. Dock ville den inte visa sig för oss.

Fredagmorgon kommer larm om rostgumpsvala nere vid Långe Jan och vi var fyra som lyckades få se den. När alla i gänget anslutit skådade vi här en stund innan det var dags för frukost i lunden. På väg dit kommer nytt larm. Denna gång gällde det svartpannad törnskata i höjd med lunden så när vi fikat var det bara att gå över vägen och få se denna. Det innebar två nya Gjusekryss, så detta firades med tårta på kvällen. Efter detta promenerade vi både i södra Lunden och sedan norra Lunden. Ute på Schäferiängarna fick vi se rödspov och storspov. I norra Lunden blev det mindre flugsnappare, halsbandsflugsnappare och rödvingetrast. Dagens skådning avslutade vi i Västerstadsviken och fick in silvertärna, småtärna, roskarl, småsnäppa och myrsnäppa på listan. På kvällen åt vi på Restaurang Kvarnen.

På lördag hade vi bestämt att köra en tur till norra delen av ön och ett besök vid Lilla Horns löväng, en fantastiskt vacker  lokal vi besökt tidigare. Då det rapporterats höksångare vid Karl X:s mur startade vi morgonen här och vi behövde inte leta många minuter förrän den visade sig fint för oss.Turen fortsatte och via en mycket vacker kustväg nådde vi så Lilla Horns löväng. Vi började med att fika i denna vackra hage. Vandringen började och strax fick vi se halsbandsflugsnappare som är vanlig här. Säkert fem hanar såg vi. Andra fåglar var stenknäck, kattuggla och diverse sångare. Nästa anhalt blev Petgärde träsk. Här hade vi förra året rosenfink och pungmes så förhoppningarna var stora på en repris detta året. Tyvärr kammade vi noll vad gäller dessa arter, men ett ängshökspar visade upp sig fint och födosökte. Det är alltid lika roligt att få se denna eleganta fågel när den kommer flygande.  När vi kom tillbaka till parkeringen stod där en skådare som berättade att en lundsångare hörts precis. Pia och Jan som gått i förväg gick höra den, men den behagade inte sjunga förr oss andra. Sedan blev det middag på en restaurang i Kårehamn. På hemväg gjordes ett obligatoriskt besök på Naturbokhandeln i Stenåsa. Här såg vi Donat Hullman, han som tillsammans med Daniel Norberg vann Det stora fågeläventyret som gick i SVT tidigare i vår. Alltid kul att se en kändis. Eftermiddagen fortsatte vid Görans dämme och här såg vi bl a  flera svarttärnor, en dvärgmås samt en årta. På väg till Grönhögen kom larm om en aftonfalkshona vid Karl X:s mur så det blev ett besök här. Hon satt först i motljus på en telefontråd, men efter en stund lyfte hon och kom förbi i perfekt ljus. En mycket häftig upplevelse.  Gina och Keneth tog en tur till södra udden och fick se medelhavstrut, även denna art var nytt GjuseX.  Kvällen avslutades med grillning och trevlig samvaro.

Söndagmorgon körde några hem mot Skåne direkt, medan vi andra träffades nere på udden. Prutgässen som lyst med sin frånvaro sträcket helt plötsligt i tusental. Troligen hade vindarna vänt.  En islom flög norrut på östra sidan. I motljuset kunde den inte bestämmas men strax kom larm om en svartnäbbad islom lite norrut, så det var denna som några av oss sett. Även detta var nytt GjuseX. En rosenfink hördes i fyrträdgården så vi drog oss dit. Även en mindre flugsnappare hördes. Den kände skådaren David Erterius kom förbi och strax ropade han ut att medelhavstruten flög förbi så även vi andra fick se den. Hur folk kan se skillnad på alla dessa trutar är för mig en gåta, men det är ju tur det för annars hade vi inte fått se den. Larm om videsångare vid Lundsjön  i Södra lunden gjorde att vi gick en sväng där, men den hade försvunnit när vi kom dit. Dock fick vi höra sommargyllingen och det är ju aldrig fel. Tillbaka till boendet för att äta frukost och packa ihop våra pinaler för hemfärd. När vi står på gårdsplanen får vi höra både rosenfink och göktyta. En sista skådning gjordes vid Fågelsjön i Degerhamn och här fick vi smådopping, gråhakedopping och svarthakedopping på listan. Efter det var det dags att ta farväl av varandra för denna gång och styra kosan mot Skåne. Vi hade tur med vädret denna gång. Solsken och inte en droppe regn. 149 arter sågs vilket är nytt Ölandsrekord för oss. Gå gärna in på www.gjuse.se och se Per-Unos fina bilder i galleriet

Lars-Olof

Artlista

Knölsvan  sångsvan  grågås  kanadagås  vitkindad gås  prutgås  gravand  bläsand  snatterand  kricka  gräsand  årta  skedand  vigg ejder  sjöorre  knipa  småskrake  storskrake  fasan  smålom  storlom  svartnäbbad islom  smådopping  skäggdopping  gråhakedopping  svarthakedopping  storskarv  ägretthäger  gråhäger  bivråk  brun glada  röd glada  havsörn  brun kärrhök  ängshök  sparvhök  tornfalk  aftonfalk  lärkfalk  vattenrall  rörhöna  sothöna  trana  strandskata  skärfläcka  större strandpipare  kustpipare  tofsvipa  kustsnäppa  småsnäppa  mosnäppa  spovsnäppa  skärsnäppa  kärrsnäppa  myrsnäppa  brushane  enkelbeckasin  morkulla  rödspov  storspov  rödbena  gluttsnäppa  grönbena  roskarl  dvärgmås  skrattmås  fiskmås  silltrut  gråtrut  medelhavstrut  havstrut  kentsk tärna  fisktärna  silvertärna  småtärna  svarttärna  sillgrissla  tordmule  tamduva  ringduva  gök  kattuggla  jorduggla  tornseglare  göktyta  större hackspett  sånglärka  backsvala  ladusvala  rostgumpsvala  hussvala  trädpiplärka  ängspiplärka  gulärla  sädesärla  gärdsmyg  rödkahe  näktergal  svart rödstjärt  rödstjärt   buskskvätta  stenskvätta  koltrast  björktrast  taltrast  rödvingetrast  sävsångare  rörsångare  härmsångare  höksångare  ärtsångare  törnsångare  trädgårdssångare  svarthätta  lundsångare  grönsångare  gransångare  lövsångare  grå flugsnappare  mindre flugsnappare  halsbandsflugsnappare  svartvit flugsnappare  blåmes  talgoxe  nötväcka  trädkrypare  sommargylling  törnskata  svartpannad törnskata  nötskrika  skata  kaja  råka  kråka  korp  stare  gråsparv  pilfink  bofink  grönfink  steglits  grönsiska  hämpling  rosenfink  stenknäck  gulsparv  sävsparv